De digitale verkiezingscampagne

De digitale verkiezingscampagne

2014: het jaar van de digitale verkiezingscampagne? 

Over de mooie verkiezingsuitslag van 19 maart is de laatste maanden volop gesproken. Niet alleen binnen Gemeentebelang is druk gespeculeerd hoe deze winst tot stand is gekomen. Een goed verkiezingsprogramma in heldere taal, onze nadrukkelijke aanwezigheid in de hele gemeente – niet alleen in de verkiezingstijd – en dit jaar voor het eerst: de digitale verkiezingscampagne. Wout Brandsma uit Loo, de man achter de (computer)schermen blikt terug op een inspirerend jaar…..

 

Bij de lancering van onze nieuwe site hield Wout een jaar of twee geleden een vlammend betoog voor de fractie en het bestuur. Hij vertelde over de mogelijkheden die het internet kon bieden. Hij wees ons op het belang van een frisse, transparante site. Waar mensen snel informatie kunnen vinden en te weten komen hoe ze met fractie of bestuur in contact kunnen komen.  Gemeentebelang heeft het in de praktijk gebracht! 

 

Vlak nadat het verkiezingsprogramma was gepresenteerd en op de site stond, steeg het aantal digitale bezoekers enorm. Deze groei zette consequent door en bereikte in de weken voor 19 maart zijn hoogtepunt. Op een willekeurige middag eind februari, rond half vier: 350 mensen die tegelijkertijd naar onze site keken. “Zodra er een onderwerp actueel was, kwamen daar nog vele bezoekers bij, denk maar eens aan het Stadskantoor. Ook bleek dat veel mensen na het invullen van de digitale stemwijzer voor meer informatie op onze site keken. Daarnaast wisten de media http://www.gemeentebelangdeventer.nl steeds beter te vinden. Kranten citeerden uit stukken die door de raadsleden op de site waren gezet.” 

Het werd een mooi samenspel. Op straat deelden tientallen mensen flyers van Gemeentebelang uit en gingen met de kiezers in gesprek. Voor meer informatie konden deze op de site terecht, die voortdurend geactualiseerd werd. “Maar het ging nog veel verder,” zegt Wout. Voor het eerst werden ook facebook en twitter bij de campagne ingezet en werd er ook in advertenties naar de acties verwezen. “De schat-actie was natuurlijk grandioos.” Twee weken lang heeft Gemeentebelang veel mensen nieuwsgierig gemaakt naar de zoektocht naar het verdwenen kapitaal van Deventer en tijdens de actie zelf bleven we die aandacht vasthouden. “Er werd over Gemeentebelang gesproken in Deventer.” De laatste dagen voor de verkiezingen zijn op uitgekiende tijden korte twitterberichten verstuurd met de standpunten van onze partij en wist Gemeentebelang nog menig zwevende kiezer voor zich te winnen.Â